Pages

Free Gift

Sebarang pembelian euphoria mini pack dari blog comelceria akan menerima hadiah PERCUMA ini! Bergantung pada stok..Jika stok habis akan diganti dengan hadiah yg lain yer


Senangnya nak dpt hadiah percuma kan.... :) dan setiap pembelian mana2 trial pack di blog ini RM1 akan saya dermakan ke tabung anak2 yatim Malaysia....Membeli sambil beramal.

Thursday, March 10, 2011

Istimewanya set B dan set G

credit to cik pau thank to cik pua kerana kongsi artikel nie.

Dalam entri yang lalu saya ada kongsikan tentang asas pemakanan harian yang menyebabkan alergi bermula daripada tahun pertama kehidupan anak2. antara saranan yang perlu diambil perhatian ialah betapa penyusuan susuibu mampu mengawal/mencegah berlakunya alergi pada anak2. hari ini saya ingin berkongsi tentang istimewanya set B iaitu persediaan khas untuk ibu menyusu dan set G yang mampu merawat resdung, ekzema, asma dan alergi.

set B terdiri daripada - vitalea, vit B, vit C dan alfalfa
set G terdiri daripada - B complex, vit C dan alfalfa

banyak persamaannya cuma set B mengandungi satu lagi vitamin iaitu vitalea. ini bermakna selain daripada persediaan untuk ibu yang menyusukan, secara tidak langsung set ini juga mampu merawat alergi, resdung, asma, gegata dsb. menarik bukan? jom kita tengok betapa istimewanya fungsi setiap vitamin.

a) Vita-Lea Iron Formula/multivitamin

Dilengkapi dengan 12 vitamin, 7 galian dan zat besi. Kebiasaannya, sekitar usia anak mencecah 6 bulan, kita di syorkan untuk memperbanyakkan sumber zat besi ke dalam makanan anak...contoh terbaik ialah ikan bilis dan bagi ibu menyusu multivitamin atau nama lain vitalea telah di lengkapi dengan iron bagi membantu pembesaran anak dengan lebih baik lg...Ada sesetengah doktor menasihatkan agar ibu yang menyusu perlu memastikan pengambilan zat besi dalam menu harian agar si ibu tidak mudah pitam atau pening selepas memerah mahupun menyusukan anak. Zat besi sangat penting dalam pembentukan sel darah merah. zat besi juga penting untuk mengelakkan pitam /pening. Walaubagaimanapun multivitamin beserta formula zat besi ini tidak disarankan diambil dengan minuman susu kerana ianya akan mengurangkan efisiensi penyerapan zat besi oleh badan.

b) B Complex

Sangat penting dalam membantu memetabolismekan karbohidrat, lemak & protein serta Anti stress (sebagai penenang), Membantu meningkatkan sistem pertahanan badan, menukarkan makanan(glukos) kepada tenaga, menstabilkan hormon dan merawat keletihan. membantu ibu2 berfikiran positif sentiasa(mood baik..) so, bila kurangnya stress dan mood happy, secara automatik penghasilan susu akan lebih lancar. Pengambilan pil perancang memerlukan pengambilan b complex yang konsisten kerana pengambilan pil perancang memusnahkan zat vitamin B yang sedia ada di dalam badan si ibu. Vitamin B juga dapat melahirkan wajah ibu yang cantik berseri dan tidak kusam. B complex juga penting untuk program diet.

c) Vitamin C
Sangat penting untuk menjaga salur darah, sebagai antioksidan dan membantu meningkatkan antibodi ibu. pengambilan Vitamin C juga membantu meningkatkan kandungan antibodi di dalam susuibu untuk anak yang sedang menyusu. So, sekiranya anda atau baby demam, cuma tingkatkan pengambilan vit c ke 2 biji sehari ...dan bagi ibu2 yg menghadapi puting melecet/luka/berdarah,insya allah akan mudah sembuh...satu lg kesannya kulit makin bersih, cerah & cantik. Vitamin C membantu pembentukan kolagen dengan lebih baik dan memudahkan penyembuhan luka2 kecil.

d) Alfalfa

Merupakan supplement penting utk boost penghasilan susuibu kerana mempunyai 1001 khasiat. Turut membantu dalam memekatkan susu dan menjadikan susu ibu lebih lemak berkrim.Namun pengambilan dan keberkesanan pada setiap ibu adalah berbeza. Ada yang hanya mengambil 2 biji sehari telah mempercepatkan proses penghasilan susu sehingga mengalami bengkak susu namun tidak kurang juga yang memerlukan 4 atau 6 biji sehari bagi membantu badan stimulate untuk menghasilkan susu dengan lebih cepat.Turut membantu sistem perkumuhan (lebih lawas)dan membuang angin dalam badan...secara automatik kesan baik pd bby..susah nak kena kembung.

Bagi yang tidak menyusukan bayi, Alfalfa yang dikenali sebagai raja tumbuh2an ini mempunyai banyak khasiat kesihatan. Ianya dikatakan banyak membantu meningkatkan kelancaran proses perkumuhan dan bagus untuk buah pinggang. Ianya juga adalah dalam kategori fiber dan mengenyangkan. alfalfa juga dapat menghapuskan bau badan dan bau nafas yang kurang enak.Pengambilan Alfalfa memerlukan pengambilan air yang seimbang dengan pengambilan kuantiti alfalfa. The more we take the more we have to drink. minum sekurang2nya 3liter sehari.
*credit to anne

nah...!!! best betul khasiat setiap vitamin dalam set B dan set G. banyak sangat nak makan? oohh... jangan pening2... pilih dua jenis selepas setiap hidangan utama. contoh: vitamin B dan C selepas sarapan manakala vitalea dan alfalfa selepas lunch. tapi kalau tak nak rasa mengantuk lepas lunch boleh laa ambil B complex lepas lunch manakala vitalea diambil selepas sarapan pagi. untuk ibu menyusu, ada juga yang ambil alfalfa lepas makan malam. kesannya, bengkak susu pada keesokan paginya... so malam tu kena laa bangun untuk pam :)

Mahu mencuba? Kami menyediakan Euphoria Mini Pack untuk 30 hari consume dengan harga terendah RM80 dan free delivery. Boleh sms kan kepada saya 017-6889652

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...